اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۱۳:۱۰

امتحانات خرداد | تأثیر 60 درصدی معدل از سال 1404

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای سال 1404 سوابق تحصیلی پایه یازدهم هم ایجاد می‌شود و تأثیر سوابق تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم 60 درصد قطعی است، گفت: در خرداد 1403، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت.

امتحانات خرداد | تأثیر 60 درصدی معدل از سال 1404

به گزارش سراج24، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه سلام صبح خیر شبکه سوم با بیان اینکه پیش‌دانشگاهی از سال 1392 حذف شد، اظهار کرد: در این سال‌ها موضوع بحث حذف کنکور مطرح بوده است و در قانون مجلس شورای اسلامی تأکید بر حذف کنکور و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی بوده و قانون مشتمل بر سنجش و پذیرش کنکور است؛ در این سال ها قانون تبصره‌هاو تغییراتی با هدف ایجاد عدالت بیشتر و همچنین کاهش استرس و اثرات سوء کنکور بر نظام آموزشی، داشته است. 

وی با بیان اینکه واقعیت این است که شیوه ارزشیابی به هر صورتی که انجام می‌شود، جهت دهنده به نظام آموزشی است، گفت: با توجه به اینکه شیوه ارزشیابی تستی است، این شیوه طبیعتا نظام آموزشی را به همین سو خواهد کشید و می‌بینیم که در سال‌های اخیر آثار بحث تست در دوره ابتدایی ورود کرده است  و از طرفی هم تلاش سه‌ساله دانش‌آموزان قرار است در یک آزمون سه، چهار ساعته ارزیابی شود که  طبیعتا بحث استرس و آینده یک فرد و دانش‌آموز است.

کاظمی تصریح کرد: با همه این جهات، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نقشه جامع علمی کشور تصمیم گرفت که نسبت به کنکور سراسری ورود کند و زمینه‌سازی برای اینکه توجه بیشتر به محتوای برنامه درسی در نظام آموزشی کشور اتفاق بیفتد، انجام دهد و بر همین اساس مصوب شد که تأثیر کنکور  تا سه سال آینده به حداکثر 40 درصد برسد و سوابق تحصیلی برای ورود به مراکز آموزش عالی لحاظ شود.

وی درباره مصوبه شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: این مصوبه مربوط به سال 1400 است و ابلاغ هم شده و از طریق جراید و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد؛ البته ابهاماتی هم بود مثلا اگر یک دانش‌آموز یک عنوان درسی را جزو سوابق تحصیلی نداشت طبیعتا هیچکدام از سوابق تحصیلی برایش منظور نمی‌شد. یا اینکه حتما باید سوابق تحصیلی مرتبط می‌بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: ابهاماتی در آن مصوبه وجود داشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات 855 و  863 مجددا نسبت به بازنگری این مصوبه اقدام کرد و اصلاحات را انجام داد و اطلاع‌رسانی هم تا قبل از شروع سال تحصیلی در شهریور انجام شد.

وی با اشاره به اقتصاد حول کنکور، گفت: یکی از اهداف این مصوبه، ایجاد عدالت آموزشی بیشتر بود. ولی برخی افراد این موضوع را به‌گونه‌ای دیگر جلوه می‌دادند. نکته دیگر این است دو آزمون در سال وجود دارد ولی پذیرش یکبار انجام می‌شود؛ دانش‌آموزان برای پذیرش در دانشگاه یک نمره کل دارند که مشتمل بر دو بخش است.

کاظمی ادامه داد: این دو بخش شامل آزمون اختصاصی کنکور سراسری در دروس تخصصی و همچنین سوابق تحصیلی است که اینها نمرات تراز شده چه در آزمون تخصصی چه در سوابق تحصیلی است. سوابق تحصیلی هم مجموع دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سابقه تحصیلی برای سال 1402 عدد 40 درصد قطعی است، گفت: نکته قابل توجه این مصوبه نسبت به مصوبه قبلی مجلس شورای این است که در گذشته تأثیر مثبت داشتیم و صرفا در پایه دوازدهم بود اما اکنون 40 درصد قطعی است؛ برای کنکور 1403 نیز این تأثیر 50 درصد قطعی و برای پایه دوازدهم است. برای سال 1404 سوابق تحصیلی پایه یازدهم هم ایجاد می‌شود و سوابق یازدهم و دوازدهم با تأثیر 60 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در خرداد 1403، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت. چون در سال 1405 سابقه تحصیلی برای پایه دهم باید داشته باشیم. سوابق تحصیلی در سال 1405 در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم تأثیر 60 درصد قطعی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارزشیابی در پایان سال تحصیلی همواره بود اما به صورت داخلی و درون مدرسه انجام می‌شد که قرار است به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود، افزود: در راستای بحث ایجاد عدالت بیشتر، سعی کردیم برنامه‌های مختلف را انجام دهیم که از جمله طرح جهاد علمی را از اردیبهشت 1401 آغاز کردیم و بهترین دبیران شهر تهران در رشته‌های مختلف برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی تدریس می‌کنند؛ همچنین طرح احسان دانش با هدف ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش در آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی نمره‌ای نداریم و ارزشیابی توصیفی است، گفت: فکر می‌کنیم مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره متوسطه اول و دوم باعث توجه بیشتر دانش‌آموزان به برنامه درسی و میانگین نمره امتحانات نهایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته سوابق تحصیلی تأثیری نداشت و تمرکز روی تست و کنکور بود، ادامه داد: این موضوع، یادگیری دانش‌آموزان را دچار مشکل می‌کند و وقتی وارد دانشگاه می‌شوند عمق یادگیری کاهش پیدا می‌کند؛ در کنفرانس‌هایی که در حوزه علوم پایه طی این سال‌های اخیر برگزار شده، این افت اشاره شده است.

کاظمی همچنین از بستر شبکه شاد برای تدریس برنامه‌های مکمل آموزشی دانش‌آموزان خبر داد و گفت: بهترین تدریس‌ها را می‌توانیم از این طریق در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم و بهره‌مند شویم؛ البته تأکید می‌کنم این موضوع را به عنوان مکمل آموزشی در نظر می‌گیریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••